Onze tools voor analyse van bedrijfsprocessen
In het lean proces gebruiken we verschillende tools voor analyse van bedrijfsprocessen:
- Waardestroom Maps
- Process Mapping
Hiermee maken we duidelijk waar wachttijden zitten in het werkproces. Het verminderen van wachttijd leidt tot een kortere doorlooptijd en een hogere klanttevredenheid.
Analyse van bedrijfsprocessen middels Waardestroom Map
Welke producten en diensten leveren welke toegevoegde waarde op voor de klant? Dat is de centrale vraag om te beantwoorden in een Waardestroom Map. Hiermee kunnen we bedrijfsprocessen analyseren, quick wins definiëren en met een actieplan ook op de lange termijn bedrijfsprocessen verbeteren.
Als eerste visualiseren we de waarde van producten en diensten voor de klant. Vanuit dit uitgangspunt brengen we alle stappen in beeld die gezet moeten worden om die waarde aan de klant te leveren: de waardestroom. Op deze manier kunnen we onder andere kwaliteit, time to market, doorlooptijd en verwerkingstijd -en hoe deze bedrijfsprocessen aan elkaar gekoppeld zijn- meetbaar maken.
We maken Waardestroom Maps van de huidige én van de ideale situatie (dat is de situatie zonder verspilling) als analyse van bedrijfsprocessen. Dat daagt uit tot de eerste aanpassingen op weg naar lean werken. Vanuit een Waardestroom Map van de eerstvolgende toekomstige situatie bedenken we volgende verbeteracties.
Lean werken met Waardestroom Maps in de praktijk
Wij hebben met het management van een bedrijf waardestromen in kaart gebracht voor de projectmatige en meer seriematige productie. Uit analyse van bedrijfsprocessen bleek dat beide productieprocessen op dezelfde manier benaderd en gemanaged werden. Dat leidde tot veel onnodig lange wachttijden in de seriematige productie.
De waardestromen maakten duidelijk dat in de seriematige stroom de doorlooptijd aanzienlijk verkort kon worden. Dat was precies waar klanten om zaten te springen. In een later stadium van de lean implementatie heeft dit bedrijf 50 procent doorlooptijdreductie bereikt!
Analyse van bedrijfsprocessen middels Process Mapping
Een procesmap is een visuele weergave van alle stappen die worden gezet van het begin tot het einde van een proces. We gebruiken Process Mapping om de werkvolgorde te bepalen en om een doel vast te leggen voor procesoptimalisatie. Ook kunnen we er nieuwe processen mee ontwerpen.
Process Mapping: lean betekenis in de praktijk
Een machinebouwer geeft aan een negatief bericht, namelijk een recall actie door een technisch mankement, een positieve draai voor de klant door de revisie te combineren met een goede servicebeurt.
De uitdaging: het bedrijf wil dit binnen een werkweek uitvoeren terwijl het normaal gesproken zes tot acht weken duurt om deze machines een onderhoudsbeurt te geven. Medewerkers en leidinggevenden hebben samen procesmappen gemaakt voor het doelproces om binnen een week doorlooptijd de revisie én de servicebeurt uitvoeren.
De benodigde service werd via een inspectie in beeld gebracht en de klant mocht kiezen welke servicewerkzaamheden hij daadwerkelijk wilde laten uitvoeren. De eerste paar machines werden vervolgens in iets meer dan een week gereviseerd en onderhouden. Na finetuning van het doelproces werden de volgende machines daadwerkelijk binnen een week behandeld. Tot tevredenheid van het bedrijf en zijn klanten.