In deze corona crisis wordt een groot aantal bedrijven direct getroffen met omzetdalingen. Sommige bedrijven, denk hierbij aan de horeca, zijn hun omzet van de ene op de andere dag volledig kwijt geraakt.
Daarnaast wordt er in sommige media al gesproken over een nog ernstiger recessie dan die van 10 jaar gelden. Als dat daadwerkelijk zo gaat gebeuren, betekent dit voor vele sectoren dat er benauwde tijden aan komen.
In dit blog gaan we in op wat je als ondernemer, manager, leider nu of straks kunt doen om met deze situatie om te gaan.
Hoofd koel houden
Als je organisatie in zwaar weer komt of dreigt te komen is het zaak het hoofd koel te houden. Uw medewerkers rekenen op u en kijken hoe u met deze situatie omgaat.
Dat valt natuurlijk niet mee, want er komt zoveel tegelijk op u af. Een lopende orderportefeuille die afgehandeld moet worden, klanten die afzeggen, betalingen die geregeld moeten worden en personeel wat met vragen komt.
Maar u bent de ondernemer, de leider van uw organisatie en dan is het juist zaak dat u probeert rationeel en nuchter naar de zaken te kijken. Het is zoals het is, maar dat wil niet zeggen dat u geen invloed heeft op de situatie. In de navolgende stappen nemen we u mee in dit rationele proces.
Als u merkt dat u zwaarmoedig wordt van deze situatie of geen raad weet, verwijzen we u naar het blog ‘hoe verwerk ik als mens deze crisis?’.
Scenario’s omzet uitdenken
In een crisis als deze wordt het voortbestaan van uw organisatie bedreigd, omdat de financiële middelen op dreigen te raken. Daar kunt u van schrikken en aan het twijfelen brengen. Houden we het nog wel droog? Gaan we het overleven?
Belangrijk is om te proberen dan nuchter te bedenken wat er kan gebeuren en hoe zich dat in cijfers gaat uitdrukken.
We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen wel verschillende scenario’s uitdenken:
Wanneer gaat de omzet dalen, hoe snel gaat hij dalen en wat is het dieptepunt? Wanneer gaat de omzet weer terug komen en hoe snel gaat dat? Waar zitten mogelijkheden om nog wel omzet binnen te krijgen?
Daarnaast kijkt u uiteraard naar besparingen en betalingsuitstel mogelijkheden bij de belastingdienst, aflossingsverplichtingen, lease en crediteuren. Uiteraard in goed overleg met deze partijen. Ook hierbij zult u voor een deel inschattingen moeten maken, want bijvoorbeeld van de maatregelen van de overheid is nu nog niet bekend wanneer die in werking zullen gaan.
U zult allerlei aannames moeten doen, waarbij u vooral niet te optimistisch moet inschatten.
Vervolgens kunt u deze scenario’s meenemen in uw financiële planning. Hoe gaan de inkomsten en uitgavenstromen er uit zien en wat betekent dat voor uw bankstand? Zo wordt zichtbaar of en wanneer u klem gaat lopen.
Transparante communicatie
Bij al deze voorgaande stappen is het noodzakelijk dat u de juiste mensen binnen en buiten uw organisatie betrekt. De juiste mensen moeten u vertrouwen en u hen.
Vervolgens als u helder hebt aan de hand van de financiën, hoe de vlag er bij hangt, kunt u uw medewerkers gaan inlichten.
Van belang is dat u de zaken presenteert zoals ze zijn, dat u laat merken dat u in staat bent maatregelen te nemen en vertrouwen hebt dat die maatregelen ervoor gaan zorgen dat uw organisatie de storm doorstaat. Dat geeft uw medewerkers het vertrouwen in u en uw organisatie en levert betrokkenheid op om samen deze crisis te lijf te gaan.
Het plan na de crisis
U zult wellicht denken dat als u nu in zwaar weer bent, dat het laatste waar u tijd aan zou willen besteden is het nadenken over de periode na de crisis.
Uiteraard, als uw bedrijf in het oog van de storm zit, is top prioriteit om ervoor te zorgen dat u crisis maatregelen treft. Toch komt vlak daarna ook de tijd voor bezinning.
Tijd om na te denken over wat de markten gaan doen, hoe de economie zich gaat ontwikkelen en wat dat betekent voor uw organisatie. Ook hier kunt u denken in scenario’s en op basis daarvan uw strijdplan maken.
Tenslotte
Er komt op dit moment veel op ondernemers af. Zeker degenen die hun omzet met rasse schreden hebben zien dalen, maar de verwachting is dat dit in de komende tijd voor veel meer ondernemers gaat gelden.
Wij wensen al deze ondernemers veel wijsheid, moed en uithoudingsvermogen toe.