Wat is verandermanagement?
Waarom is verandermanagement belangrijk bij lean?
Wat is goed verandermanagement?
Verandermanagement en Kaizen acties
Wat is verandermanagement?
Verandermanagement is op een doelgerichte en doelbewuste manier een verandering aanpakken. Om het doel van verandermanagement te bereiken zijn een plan en een aanpak nodig.
Verandermanagement is geen doel op zich. Als we het hebben over Lean is het doel van verandermanagement meer een beeld dan iets heel concreets. Binnen Lean wordt vaak gesproken over de benodigde cultuurverandering. Een cultuur van continu verbeteren door iedereen. In feite is dat het doel van verandermanagement met Lean. Er voor zorgen dat een cultuur van een organisatie die zich vandaag laat omschrijven met woorden als ‘brandjes blussen’, ‘hollen en stilstaan’, ‘winstoptimalisatie’ naar woorden als ‘elke dag beter’, ‘iedereen een bijdrage’, ‘mensgericht’ en ‘prestatiegericht’.
Waarom is verandermanagement belangrijk bij lean?
Nu is verandermanagement binnen Lean toepassen iets doelbewusts en intentioneel. Tegelijk is verandermanagement binnen Lean ook één groot leerproces. Het bewust zijn dat niet alle veranderingen gemanaged kunnen worden, maar ‘ontstaan’ is een heel belangrijk uitgangspunt.
‘Leren’ veronderstelt ‘vallen en opstaan’. En dat is ook nodig om een Lean organisatie te krijgen.
Verandermanagement is binnen deze kant van Lean niet meer en niet minder dan de voorwaarden creëren dat dit leerproces goed verloopt.
Wat is goed verandermanagement?
Door het ontbreken van goed verandermanagement eindigen veel Lean initiatieven in de prullenmand of mislukken halverwege. Als het doel van het toepassen van Lean een cultuurverandering behelst, dan vraagt dat ook heel wat.
Ingrediënt één van goed verandermanagement is het stellen van een doel. Het overkoepelende doel kan dan zijn een cultuurverandering, maar er is méér nodig. Zoals gesteld is verandermanagement doelbewust. Daarom is het belangrijk om twee soorten doelen te hanteren.
Een prestatiedoel, dat gericht is op de verbetering van een ‘hard’ aspect van het bedrijf. Denk aan doorlooptijd, efficiency, winst, kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en veiligheid. Dit prestatiedoel dient dan ook opgedeeld te worden in kleinere porties. Dus niet alleen het einddoel, maar ook tussendoelen formuleren. Juist het formuleren van tussendoelen is een kenmerk van goed verandermanagement. Het behalen van deze tussendoelen moet de mensen in het bedrijf stimuleren nog hogere doelen te behalen. En het helpt de bedrijfsleiding het vertrouwen te behouden dat de verandermanagement aanpak werkt.
Een leerdoel. Voor een deel is verandermanagent ‘slechts’ het creëren van de voorwaarden om een bedrijf een goed ontwikkelproces te laten doorlopen richting een continu verbetercultuur. Eén van deze voorwaarden is het stellen van leerdoelen. Dit kan zijn om een stuk vakmanschap, maar het kan ook gaan om leidinggeven (leren leidinggeven), of het leren verbeteren.
Verandermanagement en Kaizen acties
De Kaizen activiteiten zijn een typisch voorbeeld waarin beide soorten doelen terugkomen. Enerzijds moet binnen korte tijd een prestatiedoel behaald worden, anderzijds doorstaat het team tijdens de Kaizen een leerproces. Een Kaizen actie is een methode waarbinnen in het klein verandermanagement wordt geleerd aan de Kaizen leider.
Wilt u meer weten over verandermanagement?
In de kennisblog over Lean Leiderschap kunt u lezen wat een Lean Leider voor vaardigheden nodig heeft:
In deel 7 van de serie blogs over 5S leest u meer over wat een leidinggevende moet doen om zijn mensen te motiveren en ook wat juist niet.
Of neem contact op.