Het begrip ‘waarde’ is duidelijk een kernbegrip binnen Lean procesoptimalisatie. Zolang de waarde ongehinderd door het proces stroomt, heb je een optimaal proces. De praktijk is echter weerbarstiger dan de theorie.
Om inzicht te krijgen hoe de waarde door je bedrijf heen stroomt en te ontdekken waar je als eerste resultaat kunt boeken met Lean, maken we gebruik van een waardestroom map. In feite zijn er twee waardestroom mappen. De ene visualiseert de huidige situatie van een bedrijfsproces, met alle niet-waarde (verspilling) die erin zit. De andere visualiseert een ideale (verspilling vrije) waardestroom van je bedrijfsproces.
Wat kun je bereiken met een waardestroom map?
Door deze twee waardestroom mappen tegen elkaar ‘uit te spelen’, krijg je zicht op het ‘laaghangende fruit’. We kennen het begrip wel. Het laaghangende fruit is het eerste en het gemakkelijkste te plukken fruit en vaak het lekkerst.
Zo is het ook met een waardestroom map. Daarin komen de verbetermogelijkheden boven, waarmee op korte termijn, veel resultaat geboekt kan worden.
Bij resultaat moet je denken aan: waar doorlooptijd verkort kan worden, door wachttijden uit de processen te slopen. Waar de interne kwaliteit verbeterd kan worden, zodat een hoop verspilde energie omdat dingen opnieuw gebeuren moeten, niet meer verspild hoeft te worden.
Praktijk
Een bedrijf analyseerde twee waardestromen. Ontdekte dat er in één van de waardestromen veel onnodige wachttijden zaten. Zodoende kon de doorlooptijd gehalveerd worden.
Een ander bedrijf zag in dat één bepaalde processtap en handeling heel vaak opnieuw gedaan moest worden, omdat deze niet in één keer goed ging. Door voor deze stap een duidelijke werkbeschrijving en checklist te maken, werd de kwaliteit van het totale proces een stuk beter, en werd de productiviteit verhoogd.
Tips voor procesoptimalisatie met een waardestroom map:
Begin bij het einde, bij de klant. Wat is de waarde die de klant ontvangt? Wat is de toegevoegde waarde die u levert in de vorm van een product of dienst?
Zoek naar wachttijden in de waardestroom. Waar duren processen lang, terwijl het verwerken (de arbeid) heel gering is? Wat blokkeert?
Waar in de waardestroom kost het moeite om de order, dienst, product in één keer goed naar de volgende fase in de waardestroom te krijgen en waarom is dat?
Meer weten over waardestroom mappen en hoe dat u als leiding van een bedrijf in staat stelt om veel resultaat in korte tijd te behalen? Neem contact op met Leanspecialist